Een nieuw bedrijf gestart, de huidige naam veranderen, op zoek naar een nieuwe naam voor een nog te lanceren product of ga je een nieuw label introduceren? De situatie maakt niet uit, deze stelregels zijn altijd goed om aan vast te houden.

Alles en iedereen in de wereld heeft er één. Van product tot dienst, dier tot persoon, wijk tot land, straat tot gebouw, bedrijf tot merk. Een naam. Het is essentieel om zaken van elkaar te kunnen onderscheiden. Het maakt onze wereld overzichtelijker. Dit is nu eenmaal hoe ons brein werkt.
Het gaat om efficiëntie. Daar hebben we het nu niet over. Het gaat nu om naam en identiteit. In het bijzonder bedrijfs- en merknamen.

Waarom is een sterke naam belangrijk? Voor wie is dat belangrijk?

Een sterke naam gaat om duidelijke communicatie met en de juiste associatie richting je klanten, partners, leveranciers, etcetera. In het bijzonder met je klanten. Je wilt dat je boodschap gelijk goed overkomt. Het heeft een positief effect op o.a. de zichtbaarheid, het onderscheidend vermogen en communicatie. Maar hoe kom je tot zo’n sterke naam?

Daarvoor is eerst een lijst van namen nodig waar je uit kunt kiezen. En hier hebben de meeste moeite mee.

De 7 stelregels die ik gebruik bij het bedenken van een nieuwe merknaam:

Heeft het de juiste associatie?
Bij een specifieke naam heb je gelijk ook een specifiek beeld bij. Een specifieke associatie. Sluit de associatie die wordt opwekt wel aan op het verhaal dat jij wilt vertellen en de kern van je bedrijf, product, dienst of merk. Onthoudt dat het ondersteunend en zelfs versterkend moet zijn aan wat jij aanbiedt. Het moet kloppen. Heb je nooit gehad dat je vond dat je een persoon ontmoette en je niet vond dat de naam bij de persoon hoorde?

Is de naam gemakkelijk uit te spreken en te lezen
Zorg dat het gemakkelijk uit te spreken is en terug te lezen is. Er mag geen twijfel over bestaan hoe die uitgesproken moet worden. Internationaal georiënteerde bedrijven moeten zelfs erop letten dat het in verschillende talen werkt. Tijd, energie en geld wordt geïnvesteerd in het bedrijf en als gevolg dus ook in de naam om die zichtbaar te maken en te voorzien van een specifieke associatie. Het is dan zonde van alle moeite die is gedaan om een bepaalde positie in te nemen in het hoofd van mensen, als blijkt dat zij de naam verkeerd uitspreken wanneer zij anderen vertellen over jou. Slechte mond tot mond reclame.

Klinkt het goed en blijft het hangen
Het moet geen pijn doen aan je oren en gemakkelijk van je tong rollen. Niet onnodig wringen in moeilijke bochten of bochten creëren om je in te wringen. Als het goed klinkt en prettig is om aan te horen, blijft het ook eerder hangen bij mensen. In sommige gevallen wordt bewust een naam gekozen die moeilijk uit te spreken is. Denk bijvoorbeeld aan oscillococcinum. Het blijft op een of andere manier wel hangen. Wanneer je het leest kun je niet anders dan het rustig en bewust te lezen. Hierdoor blijft het hangen en kun je het elke keer weer net iets beter uitspreken. Er zijn mensen die zichtbaar trots zijn bij het snel en foutloos uitspreken van deze naam. En terecht. Oscillococcinum!

Kort en krachtig
De beste namen werken omdat die lekker kort en krachtig zijn. Nike, Lego, Netflix, HEMA, Coolblue, Disney, Apple, Tesla en ga zo maar door. Allemaal korte namen die gemakkelijk te onthouden zijn en verder te vertellen zijn. Goed om te onthouden is dat het beste hierbij is om niet meer dan zes verschillende letters te hebben in een naam. Er zijn sterke name die dit aantal overschrijden, maar die werken met de kracht van herhaling.

De kracht van herhaling
Dezelfde klank en/of letters herhalen. Dat is een trucje dat zorgt dat het blijft hangen. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola of

Ziet het er goed uit
De naam zal niet altijd uitgesproken worden. Vaker dan niet zullen mensen het zien via een medium dat hun voorkeur heeft en communicatie die jij gaat voeren. Van een vodcast bekeken vanuit hun smartphone tot een (product) brochure die je meestuurt als bijlage in een mail of interne e-learning omgeving. Je moet jezelf telkens de vraag stellen of het er goed uitziet. Of het aansluit bij de verwachting en perceptie van de mensen die het bekijken

Online aanwezigheid
Online is bijna niet meer weg te denken in communicatie en bedrijfsvoering. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de naam een sterke online aanwezigheid heeft. Dit maakt je (online) leven een stuk makkelijker. Ga op onderzoek uit en ontdek wat te vinden is over de verschillende opties die je hebt voor de juiste naam. Zoekt men vaak op deze naam? Zijn er geen verkeerde associaties aan verbonden? Is de concurrentie hoog of juist laag? Is het domein nog vrij? Zijn er al andere social media profielen met dezelfde naam? Belangrijke vragen om jezelf te stellen voordat je een naam kiest.

Het bedenken van een naam of beter gezegd, het bedenken van mogelijke namen die aansluiten op al het bovengenoemde is niet gemakkelijk. Vaak komt men niet verder dan 40 mogelijke namen. Wanneer ik dit proces met klanten doorloop maken wij een long list van minimaal 250 mogelijke namen. In dit stadium is niets nog goed of slecht. Daarna wordt een shortlist gevormd. Wij maken gebruik van een aantal “stelregels voor het bedenken van de beste merknaam” om dit proces zo effectief als mogelijk te laten verlopen en te komen tot de best mogelijke naam voor het bedrijf. Maak gebruik van deze stelregels om te komen tot jouw long list met namen.