Waarom is het belangrijk is om te kiezen voor het beste merknaam? Je staat aan het begin van een nieuw avontuur en gaat voor jezelf beginnen, een eigen merk lanceren. De meesten die op dit punt staan en bij mij terecht komen, zijn bezig met het bedenken van hun merknaam en/of hoe het logo eruit moet gaan zien. Zaak om de beste te kiezen. Wat bepaalt of een merknaam het beste is? Het moet gelijk duidelijk maken wat van jouw merk verwacht kan worden en waar het voor staat. Eerst de naam, dan het logo. Maar welke naam wordt het? Wat is de beste voor jouw bedrijf?

Je kunt “de verschillende typen merknamen” lezen om een beter beeld te krijgen van de 7 typen, mocht je dit nog niet hebben gelezen. Voor elk van deze soorten valt wat voor te zeggen. De gezonde bakkerij zou een goede omschrijvende naam kunnen zijn voor een bakkerij die uitsluitend glutenvrij brood bakt. Dit spreekt gelijk een bepaalde doelgroep aan. Valt ook wat voor te zeggen als je een iconisch gebouw in Rotterdam, DE ROTTERDAM noemt. Iets waar Rotterdammers trots op kunnen zijn.

De kracht van de juiste naam

Een naam lijkt misschien niet zo belangrijk, maar speelt een grotere rol dan de meesten initieel denken. Het levert o.a. goede input voor de ontwikkeling van een logo en het visuele merk. Een logo dat van grote waarde kan zijn voor het merk zelf door te helpen om de interesse van consumenten te wekken, te onderscheiden van concurrenten, herkenning te vergemakkelijken, beslissingen van investeerders te beïnvloeden en duidelijk te maken waar het merk voor staat. In combinatie met een logo is de naam een effectief communicatie-instrument dat op producten van je bedrijf, website, jaarverslag, ingang en visitekaarten komt te staan. Het is naast het logo het meest gecommuniceerde (merk) element van je bedrijf. Een naam heeft een voordeel dat een logo niet bezit. Het is gemakkelijk verbaal over te brengen.

De kunst van het kiezen van een goede merknaam

De kunst is om niet (alleen) een naam te kiezen die je zelf leuk vindt. Dit is vaak het geval. Het moet ook goed voelen en niet alleen duidelijk maken wat het is dat je wilt zeggen, maar ook tegen wie je het wilt zeggen. Ook helpt het wanneer je weet wat je potentiële klanten te bieden hebt vanuit jouw bedrijf. Daardoor ook duidelijk hebt welke belofte je keer op keer doet richting diezelfde klanten. Oftewel data uit de markt halen die de keuze ondersteunt en kracht bijbrengt.

Om te beginnen met het kiezen van een naam is het verstandig eerst een lijst van namen te maken waar je uit kunt kiezen. Hier hebben de meeste moeite mee. Het bedenken van een naam of beter gezegd, het bedenken van mogelijke namen die aansluiten op al het bovengenoemde. Vaak is het lijstje niet langer dan 40 mogelijke namen. Wanneer ik dit proces met klanten doorloop maken wij een long list van minimaal 250 mogelijke namen. In dit stadium is niets nog goed of slecht. Daarna wordt een shortlist gevormd. Wij maken gebruik van een aantal “stelregels voor het bedenken van de beste merknaam” om dit proces zo effectief als mogelijk te laten verlopen en te komen tot de best mogelijke namen voor het bedrijf.

Met welke namen ben jij aan het spelen voor jouw bedrijf? Neem contact op en laat een (extern) specialistisch oog meekijken en denken.